Łączna liczba wyświetleń

28 listopada 2013

Jak działa turbosprężarka ?



Czy wiecie co to jest turbosprężarka? Jaka jest zasada jej działania? Do czego służy? Kto ją stworzył i jakie czerpiemy z tego korzyści? Na pewno jest spora grupa osób, która na wszystkie te pytania nie zna odpowiedzi, mimo że z samym pojęciem jest obeznana. Prawda jest taka, że większość z nas korzysta z tego elementu konstrukcyjnego. Gdzie on się znajduje? Pod maską naszego samochodu.

Jak powstała turbosprężarka?
Obserwując jeżdżące po naszych ulicach samochody na sporej ich ilości zauważymy 3, być może niejasne jeszcze litery – TDI. Oznaczają one turbodoładowanie, czyli zastosowanie turbosprężarki w silnikach Diesla do zwiększenia ich mocy. Nazwa ta pochodzi od niemieckiego konstruktora, Rudlfa Diesla, który jako pierwszy skonstruował silnik wysokoprężny. Do dziś zresztą najbardziej znane silniki tego typu pochodzą właśnie z Niemiec. Ale to zapewne każdy wie. Silniki te cechuje niezawodność i trwałość, ale jak to zwykle bywa, nie zaspokajało to potrzeb fanów motoryzacji. Kolejne lata pokazały jak dalece można zwiększyć możliwości tego typu silnika. W 1905 roku skonstruowana została pierwsza turbosprężarka. Jej kolejne usprawnienia pozwoliły na znacznie zwiększenie mocy silników dzięki wykorzystaniu spalin oraz sprężonego powietrza.

Zasada działania turbosprężarki
Sama konstrukcja turbosprężarki jest stosunkowo prosta. Tajemnica sukcesu polega na myśli technicznej – rewolucyjnej nawet dziś, mimo że pierwszy raz połączenia turbodoładowania i spalin pochodzących z silnika dokonano w 1925 roku. Turbosprężarka zbudowana jest z turbiny i sprężarki połączonych na wspólnym wale. Oba te elementy posiadają wirniki. Wirnik turbiny wprowadzany jest w ruch dzięki spalinom wydostającym się z silnika, ten z kolei napędza wirnik sprężarki, która przekazuje sprężone powietrze do silnika. I właśnie ten ostatni proces jest bezpośrednią przyczyną doładowania silnika. Tego typu rozwiązanie stosowane było najpierw w dużych pojazdach, pracujących z dużym obciążeniem, dla których zwiększenie mocy było niezbędne do efektywnego wykonywania zadań. Mowa o ciągnikach oraz samochodach ciężarowych. Zalety turbodoładowania szybko docenione zostały przez użytkowników samochodów osobowych i w ich silnikach również zaczęto stosować turbosprężarki. Dziś posiada je większość naszych pojazdów.

Co w przypadku awarii?


Zaletą turbosprężarki jest również to, że w przypadku awarii nie musimy wymieniać jej na nową. Konstrukcja ta pozwala na dokonanie regeneracji, która daje identyczny efekt a jednocześnie pozwala na spore oszczędności. Na rynku jest wiele firm świadczących tego typu usługi. Co ciekawe Mielec i jego okolice możemy nazwać polskim zagłębiem regeneracji turbosprężarek. Znajduje się tam wiele cenionych w branży firm, np. http://turbosprezarki.info/. Oczywiście są uszkodzenia, które powodują, że regeneracja staje się nieopłacalna. Na szczęście w większości przypadków to wystarczające rozwiązanie. Sprawne działanie turbosprężarki zapewnia przede wszystkim świadoma eksploatacja pojazdów. Ważna jest regularna wymiana oleju i filtrów. Zanieczyszczenia są bowiem wielkim wrogiem sprawności turbosprężarek.


0 komentarze:

Prześlij komentarz